رشته پلو سنتی که آفات را از بین میبرد!

کمپین های رسانه های جمعی برای ایجاد انگیزه در کشاورزان رشته پلویی سنتی برای تغییر در ویتنام بسیار موفق بوده است. کمپین کاهش سمپاشی در اوایل فصل به کاهش نگرش‌های بیزاری از دست دادن کشاورزان و در نتیجه اسپری‌های حشره‌کش تا 53 درصد کمک کرده است.

در یک کمپین پیگیری که از کشاورزان برای کاهش میزان حشره‌کش، بذر و کود حمایت می‌کند (به‌طور محلی «سه کاهش، سه سود» نامیده می‌شود)، کشاورزان نرخ بذر و کود خود را به ترتیب 10% و 7% و سمپاشی حشره‌کش خود را تا 33% کاهش دادند.

نرخ بالای بذر مورد استفاده توسط کشاورزان برنج برای ترویج تاج پوشش متراکم تر شناخته شده است که همراه با نرخ بالای کود و استفاده از حشره کش ها برای توسعه آفات و بیماری ها شناخته شده است. در سال 2004، یک برنامه نمایشی با استفاده از اصول سرگرمی-آموزشی راه اندازی شد.

ماکارونی

این برنامه که به صورت محلی «داستان وطن من» نام دارد، شامل 104 قسمت بیست دقیقه ای است که به صورت هفتگی پخش می شود و مبارزات روزمره خانواده های روستایی در کشت برنج، مدیریت آفات، خطرات آفت کش ها، زندگی اجتماعی و خانوادگی را به تصویر می کشد.

یک نظرسنجی ارزیابی از کشاورزان، که شش ماه پس از اتمام برنامه انجام شد، نشان داد که کشاورزانی که حداقل دو قسمت از برنامه را گوش داده بودند، اسپری‌های حشره‌کش خود را به ترتیب 60 درصد، کود و بذر را به ترتیب 9 درصد و 33 درصد کاهش دادند.

با تشویق این موفقیت‌ها، مجموعه‌ای تلویزیونی را برای آموزش و ایجاد انگیزه در کشاورزان برنج برای بازگرداندن تنوع زیستی و خدمات اکوسیستمی با کاهش استفاده از حشره‌کش و پرورش گیاهان گلدار غنی از شهد روی دسته‌ها و حاشیه‌های برنج آغاز کردیم.

فلور روی دسته ها پناهگاه، شهد، میزبان های جایگزین و گرده را برای حفظ جانوران طبیعی دشمن برای محافظت از محصول برنج فراهم می کند.

به عنوان مثال، پارازیتوئیدهای میمارید گیاه‌خواران روی میزبان‌های جایگزین روی دسته‌ها زندگی می‌کنند، جیرجیرک‌هایی که شکارچیان وحشی تخم‌های آفات هستند در زیستگاه‌های دسته‌ای که تحت سلطه Bracharia mutica و علوفه در مزارع برنج در شب تولید می‌شوند.

عنکبوت ها نیز از چنین زیستگاه هایی برای سرپناه و پرورش استفاده می کنند. همراه با ممانعت از اسپری حشره کش در مراحل اولیه کشت، خدمات کنترل بیولوژیکی بیشتر افزایش یافته است.