با عنصر کربن و فواید آن اشنا شوید!

دی اکسید کربن گازی بی رنگ و غیر قابل اشتعال در دما و فشار معمولی است. اگر چه مقدار کمتری از نیتروژن و اکسیژن در جو زمین وجود دارد، اما دی اکسید کربن . هیدرو کربن اتن یکی از اجزای مهم هوای سیاره ما است. یک مولکول دی اکسید کربن (CO2) از یک اتم کربن و دو اتم اکسیژن تشکیل شده است.

دی اکسید کربن یک گاز گلخانه ای برعکس ذغال چوب روسی است که به جذب گرما در جو کمک می کند. بدون آن، سیاره ما به طرز ناخوشایندی سرد خواهد بود.

با این حال، افزایش غلظت CO2 در اتمسفر ما باعث می شود میانگین دمای جهانی افزایش یابد و سایر جنبه های آب و هوای زمین را مختل کند.

دی اکسید کربن چهارمین جزء فراوان هوای خشک است. امروزه غلظت آن بیش از 400 ppm (قسمت در میلیون) در جو است. قبل از فعالیت صنعتی، حدود 270 پی پی ام در جو وجود داشت.

بنابراین، سطح دی اکسید کربن و هیدرو کربن سنگین در جو ما از زمان شروع انقلاب صنعتی، که دمای جهانی را افزایش می دهد، حدود 40 درصد افزایش یافته است.

غلظت دی اکسید کربن اتمسفر به طور قابل توجهی در طول تاریخ زمین متفاوت بوده است که تأثیرات عمیقی بر آب و هوا و زندگی داشته است.

دی اکسید کربن نقش کلیدی در چرخه کربن زمین بازی می کند، مجموعه ای از فرآیندهایی که کربن را به اشکال مختلف در سراسر محیط زیست ما چرخانده است.

انتشار گازهای آتشفشانی و آتش سوزی های جنگلی دو منبع طبیعی مهم CO2 در جو زمین هستند. تنفس، فرآیندی که در آن موجودات انرژی از غذا آزاد می کنند، و حتی زغال چینی دی اکسید کربن ساطع می کند.

هنگام بازدم، دی اکسید کربن (در میان سایر گازها) است که بازدم می کنید. احتراق، چه در پوشش آتش‌سوزی‌ها، در نتیجه روش‌های کشاورزی بریده‌شدن و سوزاندن، یا در موتورهای احتراق داخلی، دی اکسید کربن تولید می‌کند.

فتوسنتز، فرآیند بیوشیمیایی که در آن گیاهان و برخی میکروب ها غذا تولید می کنند، دی اکسید کربن را مصرف می کند. موجودات فتوسنتزی CO2 و آب (H2O) را برای تولید کربوهیدرات ها (مانند قندها) ترکیب کرده و اکسیژن را به عنوان یک محصول جانبی منتشر می کنند.

مکان‌هایی مانند جنگل‌ها و مناطقی از اقیانوس که میکروب‌های فتوسنتزی را پشتیبانی می‌کنند، به‌عنوان «غرق‌کننده‌های کربن» عظیم عمل می‌کنند و دی اکسید کربن را از طریق فتوسنتز از جو خارج می‌کنند.

جو اولیه زمین دارای سطوح CO2 بسیار بالاتر و تقریباً بدون اکسیژن بود. ظهور موجودات فتوسنتزی منجر به افزایش اکسیژن شد که امکان توسعه موجودات تنفسی اکسیژن مانند ما را فراهم کرد!

 

  • منابع:
  1. Carbon Dioxide – UCAR Center for Science Education
  • تبلیغات:
  1. پنج ایده برای ایجاد کسب و کارهای کوچک خانگی!
  2. در پشت صحنه تولید کنسرو ماهی چه می گذرد؟
  3. ساخت ترازویی که میزان اضافه وزن شما را متناسب با قدتان اعلام می‌کند!
  4. کاشت قهوه ای در آفریقا که طعم لیمو شیرین می دهد!